O NAS

KONTAKT

URODA

GŁÓWNA

Zapisuję się!

Zobacz relację z Vip Shopping!

ROZWÓJ OSOBISTY


Asertywność - czym tak naprawdę jest?


Mówi się o niej coraz częściej. Bywa celem, ale i marzeniem tych, którzy pragną żyć w zgodzie ze sobą, być pewnymi siebie oraz spełnionymi w życiu osobistym i zawodowym. Jest tematem dyskusji wśród dorosłych i powodem rozmyślań wśród młodzieży. 

 

ASERTYWNOŚĆ - bo o niej dzisiaj mowa, to zachowanie jedynie właściwe, ale niestety nieznane wielu osobom. 

Zazwyczaj posługujesz się AGRESJĄ lub ULEGŁOŚCIĄ. Czasami łącząc jedno z drugim stosujesz MANIPULACJĘ.

 

Czy jest to dobre i sprawia, że jesteś szczęśliwy? Być może tak Ci się wydaje, jednak w konsekwencji swoich czynów wynik zawsze będzie ujemny. Ktoś ucierpi, ktoś coś straci, a ktoś inny zyska. Te zachowania nie sprawią, że wszyscy będą wygrani. Jeśli jesteś uległy szanujesz innych, a nie siebie. Kiedy używasz agresji szanujesz siebie, ale krzywdzisz innych. Właściwym zachowaniem jest asertywność. Wtedy szanujesz i siebie i innych. Dbasz o dobro wszystkich i działasz z właściwą intencją. 

 

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak chciałbyś być traktowany przez innych? Odpowiedz sobie szczerze na to pytanie? Przypomnij sobie sytuacje, w których nie potrafiłeś powiedzieć “nie” i sytuacje, w których działałeś niewłaściwie, a potem gryzło Cię sumienie. Czy tak powinno wyglądać Twoje życie?

 

Wiele osób ma tendencję do wchodzenia w niekorzystne układy. Najbardziej znaną zależnością jest relacja wybawca-ofiara-prześladowca (Trójkąt Dramatyczny), w której wymieniasz się z kimś rolami w ramach jednej relacji. Chcesz być dobry, po jakimś czasie czujesz się wykorzystany. Pomagasz, a potem stajesz się dla kogoś prześladowcą, bo ten ktoś nie oddał Ci pieniędzy, których tak bardzo dzisiaj potrzebujesz. Innym razem przyjmujesz pomoc, a potem oczekuje się od Ciebie wsparcia w momencie, w którym nie chcesz tego robić. Wchodzisz w takie dziwne układy ponieważ nie jesteś asertywny.

 

Czym więc jest ta magiczna ASERTYWNOŚĆ, której jedni pożądają, a inni się jej boją? 

 

To nic innego jak umiejętność wyrażania swoich uczuć i emocji, bez intencji krzywdzenia drugiego człowieka. Proste, ale rzadko stosowane w praktyce. 

 

Zajmuję się tym tematem od pięciu lat. Pamiętam, jak na jeden z moich pierwszych warsztatów przyszła pani, która uczy w szkołach asertywności. Młodszym i starszym przekazywała, że asertywność to stanowcze mówienie “nie”. Moim zdaniem taka postawa, którą kojarzymy jako asertywność, to najczęściej agresja. Kobieta całkowicie inaczej rozumiała zachowanie, które ma dawać ludziom poczucie bezpieczeństwa i wzajemny szacunek. Nie dziwiłam się temu, bo tak właśnie większość ludzi rozumie asertywność. Wielu osobom wydaje się, że jeśli ktoś głośno krzyczy, to jest pewny siebie i taki asertywny. Cieszy mnie fakt, że na moje warsztaty szkoleniowe i sesje mentor-coachingu przychodzi kadra nauczycielska. Jeśli oni zrozumieją, czym tak naprawdę asertywność jest i czemu służy, łatwiej będzie żyło się młodym osobom, które chłonne jak gąbki przyswoją parę dobrych nawyków. Nie tylko młodzi powinni się jej uczyć. Wskazana jest niezależnie od wieku. Zmienia postrzeganie siebie i innych oraz ułatwia życie. 

 

Asertywnie możesz używać komunikatów na TAK i na NIE. Zgadzać się i odmawiać. Mówisz o tym, co czujesz, jeśli ktoś coś robi. Komunikujesz również o tym, czego byś chciał i co zrobisz, jeśli Twoja prośba nie zostanie wysłuchana. W tej postawie przydaje się stanowczość, pewność siebie i odwaga. Brak asertywności wiąże się z niskim poczuciem własnej wartości. Jeśli tak masz, to na początek naucz się odmawiać. Nigdy nie zaczynaj komunikatu od TY i nie mów, że czegoś oczekujesz. Wywołasz w rozmówcy niechęć lub agresję. Nawet jeśli posłucha się Ciebie, w jego sercu pojawi się negatywne uczucie, które niczemu pozytywnemu nie służy.   

 

Asertywność wnosi wiele dobrego. Polecam ćwiczenie jej na dzieciach, współmałżonku lub rodzicach. W kolejnym kroku należy przejść do relacji przyjacielskich i zawodowych. Świetnie  sprawdza się w pracy. W połączeniu z konstruktywną krytyką daje nowe, lepsze możliwości, poprawia relacje, a nawet czasami zapobiega wypaleniu zawodowemu.

 

Podaję przykłady, które być może kiedyś wykorzystasz: “Jestem wściekła, kiedy rozrzucasz ubrania po domu. Chciałabym, żebyś wkładał brudne rzeczy do kosza na bieliznę. Jeśli nie będziesz tego robił, przestanę prać twoje ubrania”. “Pani Ewo, jestem przerażona, kiedy widzę, że popełnia pani te same błędy w raporcie. Chciałabym, żeby pani z większą uważnością wpisywała dane. Jeśli tego pani nie zmieni, będę musiała rozwiązać z panią umowę”, “Cieszę się, kiedy przynosisz mi kwiaty. Marzy mi się, żebyś robił to częściej.“ Straszaków używaj po tym, jak wcześniej asertywnie zareagujesz na coś, co szkodzi. Pamiętaj o konsekwencji. Powiedziałeś, że coś zrobisz? Jeśli ktoś nadal nie zmienia swojego zachowania, wprowadź słowa w czyn. 

 

Dziękuję, że ze mną jesteś. Zapraszam Cię na moją stronę kingaklejment.pl, a jeśli jesteś kobietą również do Strefy Silnych Kobiet na Facebooku. 

  

Kinga Klejment

Trenerka i Coacherka Skutecznej Komunikacji, Mentorka Kobiet, Założycielka Strefy Silnych Kobiet

https://kingaklejment.pl/

Czym jest ASERTYWNOŚĆ i jak ją stosować? 

23/09/2022
Twój e-mail:
Zapisz się
Zapisz się
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

ZOSTAŃ VIP!

Bądź zawsze na bieżąco z nowymi wpisami, akcjami i promocjami!

 STYLIZACJE - PROPOZYCJE

Obejrzyj nasze stylizacje i zainspiru się!